Brug QR kode i din offline markedsføring

Depositphotos_5473110_l-2015

En QR kode er et stykke grafik i kvadratisk format, som kan sammenlignes med en stregkode. QR koden kan scannes med en smartphone, som har installeret en scanner app. En scanner app kan nemt og gratis downloades fra app-store til både Iphone og Android telefoner. I QR koden er indeholdt en hjemmeside adresse, og når man scanner koden med kommer man direkte ind til den pågældende hjemmeside på sin telefon og slipper dermed for at skulle taste adressen eller søge den frem på google.

I disse QR koder ligger der et stort potentiale i at koble offline markedsføring sammen med online mediet. I dag går langt de fleste mennesker rundt med en smartphone på sig, og de fleste af dem har også permanent internetadgang.

Derfor kan man tilføre offline kampagner ekstra værdi ved at formidle flere informationer, end det typisk er muligt med det traditionelle medie. Samtidig har man som afsender 100% styr på, hvilken url forbrugeren lander på, når de scanner en QR kode fremfor at taste selv med risiko for at taste forkert eller komme til konkurrentens hjemmeside. Landingssiden kan desuden tilpasses kampagnens konkrete budskab.

Mange eksperter har bebudet offline mediet som en uddøende kampagne platform, men man må ikke glemme, at man med offline markedsføring stadig kan nå ud til forbrugeren andre steder, end det er muligt med online markedsføring. Det kan f.eks. være en annonce i et trykt magasin, som kunden ser, når de læser magasinet (hjemme, ved frisøren, i toget, flyet), eller en billboard reklame, reklame tryk på biler og busser, Abribus (kæmpeplakater ved busstoppesteder) eller anden outdoor reklame, som de ser, når de venter på bussen, toget eller blot passerer forbi, eller det kan være brochurer, foldere eller lign. som deles ud ved givne lejligheder.

Fælles for dem alle er, at de enten kan stå alene som offline markedsføring eller man kan koble kampagnen sammen med online platforme via en QR kode og supplere med mere information, viden, oplevelser, tilbud eller lign. Dermed opnår man endnu større effekt af sin kampagne, hvis man kan få modtagerne til at scanne en QR-kode

Men for at det skal lykkedes, så er det en afgørende parameter, at det er meget tydeligt for kunden, HVAD de får ud af at finde mobilen frem og scanne koden. Her er nogle eksempler..

  • Scan QR koden her
  • Scan QR koden og læs mere
  • Scan QR koden og få mere info
  • Scan QR koden og få 100 kr. i rabat
  • Scan QR koden og få hele historien/hemmeligheden bag
  • Scan QR koden og få lækre opskrifter
  • Scan QR koden og se hele videoen
  • Scan QR koden og svar på 3 spørgsmål, så deltager du i konkurrencen om…

Hvilke af disse budskaber ville få dig til at scanne en QR kode? – Ikke de 3 første, vel?!

En anden væsentlig parameter for effektiv anvendelse af QR-koder er QR kodens størrelse. Hvis den er placeret som en lille undseelig størrelse i nederste venstre hjørne, så er sandsynligheden for, at nogen overhovedet bemærker den ikke ret stor. Samtidig virker det nedprioriteret i forhold til budskabet, så derfor vil modtagerne opleve det som ikke så vigtigt, så hvorfor skulle de så scanne den?

OG så skal man selvfølgelig huske at LEVERE VAREN! Hvis man tilføjer en QR kode for at give kunden merværdi, så skal kunden ikke ”bare” lande på virksomhedens hjemmeside. Den strategi er der desværre rigtig mange virksomheder, som har benyttet gennem tiden, så mange forbrugere forventer ikke at få noget ud af det af værdi, hvis de scanner en kode, hvor der ikke er et tydeligt budskab om HVORFOR de skal scanne den. OG man vil jo heller ikke spilde forbrugerens tid, hvis man er en seriøs virksomhed.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *